شبکه الکترونیکی پرداخت کارت "شاپرک" (سهامی خاص) به منظور ساماندهی نظام پرداخت در کشور بخصوص پایانههای فروش الکترونیکی در نظام بانکی و نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات پرداخت الکترونیک، حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط و همچنین سادهسازی و تسهیل فرایندهای پرداخت الکترونیک، آغاز به کار کرد
افزایش سطح امنیت نظام های پرداخت کشور، کاربری بهینه سرمایهگذاری های انجام شده و هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع و ارتقای کیفیت خدمات پرداخت الکترونیک، ایجاد ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و تقویت مشارکت واقعی بخش خصوصی در توسعه و راهبری شبکه پرداخت کشور از جمله دلایل تاسیس این شرکت است.
پس از تصویب تاسیس شرکت شاپرک توسط شورای پول و اعتبار در اسفند ماه 1389، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک در دی ماه سال 1390 تأسیس و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخصهای عملکردی معین به بانکهای مجاز واگذار شود. شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه های پرداخت در سطح بینالمللی طراحی و با همکاری شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت ماه 1391 وارد فاز اجرایی شد. اهداف شرکت شاپرک عبارتند از:
- ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت نظام پرداخت الکترونیک و اجرای عملیات اصلی آن
- تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزامات نظام پرداخت الکترونیکی و نظارت بر رعایت آن
- تحلیل، برنامه ریزی و سامان دهی صنعت پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی
- استقرار نظام جامع مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور
زمینه فعالیت
- کنترل و نظارت در شبکه پرداخت کشور
- ایجاد ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکت ها
- استانداردسازی خدمات قابل عرضه
- هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع
- گسترش بازار ابزارهای کارتی
- افزایش سطح امنیت شبکه
- مدیریت ریسک
- افزایش رضایت مصرف کننده
نظرات: